restaurant tresor calafat

restaurant tresor calafat

mall ElectroputereParc-Craiova

mall ElectroputereParc-Craiova

marți, 14 aprilie 2015

Articolul despre adevaratii artizani ai construirii Podului Vidin-Calafat publicat de ziarul Adevarul de Calafat, apreciat de cel mai bun Prim Ministru al Romaniei de dupa '89, dl. Adrian NASTASE, intr-o postare exceptionala pe blogul sau personal !

Podul de la Calafat-Vidin, o istorie traita


adian nastase
Pod Vidin-Calafat-A. Nastase-Simeon Saxa Coburg
Dupa ce saptamana trecuta, impreuna cu sotia mea am vizitat podul de la Calafat, despre care va spuneam ca aduce o speranta de noi perspective economice si de deschidere catre un vechi partener al tarii noastre, Bulgaria, maine acest edificiu a carui constructie a fost efectiv pornita in timpul guvernarii mele, va fi inaugurat, iata, tot sub o guvernare din care PSD face parte. Este adevarat, acordul guvernamental a fost semnat  in iunie 2000, in timpul guvernarii Isarescu.

Inainte insa de a va povesti istoria podului Calafat-Vidin, trebuie sa va spun ca ma bucur de fiecare data cand un proiect la care s-a lucrat in timpul guvernarii Nastase este finalizat, in sfasit, dupa ce a fost lasat in paragina ani de zile, si are parte de inaugurari semnificative, in prezenta unor oameni care mi-au fost colegi si care au fost martori la eforturile din anii 2001-2004.

Decizia construirii Podului Calafat-Vidin a fost luata prin semnarea „Acordului între Guvernul României şi Guvernul Republicii Bulgaria privind aspectele tehnice, financiare, juridice şi organizatorice, referitoare la construirea unui nou pod mixt (rutier şi feroviar) de frontieră între cele două ţări, peste fluviul Dunărea” , acord semnat la Bucureşti, la 5 iunie 2000. Primii pasi ai acestui proiect, care a marcat invitatia de aderare a Romaniei si Bulgariei la Uniunea Europeana, au fost facuti de catre Petre Roman, in calitatea sa de Ministru al Afecerilor Externe al Romaniei si Nadejda Mihailova, Ministrul afacerilor Externe al Bulgariei.

Acordul încheiat între Guvernul României şi Guvernul Republicii Bulgaria privind aspectele tehnice, financiare, juridice şi organizatorice referitoare la construirea unui nou pod mixt (rutier şi feroviar) de frontieră între cele două ţări, peste fluviul Dunărea, ratificat prin Ordonanţa de Urgenţă nr.149/18 septembrie 2000 şi aprobată prin Legea nr. 91/29 martie 2001, a determinat partea română să întreprindă urgent o serie de măsuri şi acţiuni pentru realizarea infrastructurii conexe pe teritoriul român sub directa coordonare a M.T.C.T.

Termenul iniţial de finalizare a lucrărilor a fost decembrie 2010, însă, ca urmare a proiectului elaborat de partea bulgară pentru pod, diferit faţă de studiul de fezabilitate elaborat iniţial de proiectantul părţii bulgare, s-a impus reproiectarea, inclusiv pentru obiectivul părţii române. Astfel, termenul de finalizare acceptat şi de Comisia Europeană (proiectul fiind finanţat din fonduri ISPA) a fost:

Partea română – septembrie 2011

Partea bulgară – inţial septembrie 2010 şi prelungit mai întâi în februarie 2012, apoi până în noiembrie 2012.

In 27 iunie 2001, printre punctele aflate pe Agenda de lucru a şedinţei Guvernului României s-a aflat:

Proiectul de hotărâre pentru aprobarea componenţei nominale a reprezentanţilor părţii române în comisia mixtă pentru obiectivul “Pod peste fluviul Dunărea , Calafat – Vidin”


Comisia mixtă urma sa aiba doi copreşedinţi, la nivel de secretar de stat sau adjunct de ministru, desemnaţi de fiecare parte contractantă, având atribuţiile de a adopta regulile de procedură, rezolvarea unor probleme specifice în mod eficient, cât şi de încheiere a unor acorduri bilaterale subsecvente pe parcursul realizării obiectivului. Copreşedinte al părţii române în Comisia mixtă era reprezentantul Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, cu rang de secretar de Stat. Ministrul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei trebuia sa prezinte trimestrial, la solicitarea Guvernului, informări privind realizarea obiectivului.

Atribuţiile reprezentanţilor părţii române erau prevăzute în Acordul între Guvernul României şi Guvernul Republicii Bulgaria privind aspectele tehnice, financiare, juridice şi organizatorice referitoare la construirea unui pod mixt (rutier şi feroviar) de frontieră între cele două ţări, peste fluviul Dunărea, semnat la Bucureşti la 5 iunie 2000.

„Părţile vor elabora şi coordona, cu sprijinul Comisiei Europeane şi a unor instituţii finanţatoare potenţiale, termenii de referinţă pentru dezvoltarea proiectului tehnic al Obiectivului, proiectul de calendar şi, respectiv, realizarea podului”.

In 29 octombrie 2002, la invitaţia premierului SIMEON SAXA COBURG-GOTHA, am efectuat  o vizită oficială în Republica Bulgaria, si imi amintesc ca unul dintre subiectele pe care le-am discutat a fost tocmai realizarea podului peste Dunare.

Ulterior, la data de 27 noiembrie 2002 a fost semnat, la sediul Ministerului Transporturilor şi Comunicaţiilor din Bulgaria, contractul de execuţie şi consultanţă privind proiectul podului  de la Calafat-Vidin.

Vineri, 6 decembrie 2002, la sediul Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, a avut loc cea de-a IV-a Sesiune a Comisiei Mixte pentru coordonarea activităţilor în legătură cu proiectarea şi construirea noului pod mixt peste Dunăre între România şi Bulgaria, de la Calafat – Vidin.

Proiectul urma sa fie elaborat până în iunie 2003, iar licitaţia pentru construcţia podului sa se încheie în decembrie 2003, initial dorindu-se ca podul sa fie inaugurat în anul 2007, odată cu aderarea celor două state la Uniunea Europeana.

Chiar daca termenul de 2007 a fost depasit, si nu mai vreau sa vorbim acum de motive, suntem acum la momentul inaugurarii si imi doresc ca sperantele in ceea ce priveste relatiile economice din ce in ce mai stranse, pe care le aveam in anii 2000, alaturi de partenerul meu bulgar, SIMEON SAXA COBURG-GOTHA, sa fie depasite, iar aceasta inaugurare sa marcheze un nou inceput pentru colaborarea mai fructuoasa dintre Romania si Bulgaria.

Atasat o sa gasiti o parte dintre documentele care au stat la baza acestui proiect si un frumos articol recent din „Adevarul de Calafat”:

ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr.149 din 28 septembrie 2000
pentru ratificarea Acordului dintre Guvernul României şi Guvernul Republicii Bulgaria privind aspectele tehnice, financiare, juridice şi organizatorice referitoare la construirea unui nou pod mixt (rutier şi feroviar) de frontieră între cele două ţări, peste fluviul Dunărea, semnat la Bucureşti la 5 iunie 2000

LEGE nr.91 din 26 martie 2001
privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.149/2000 pentru ratificarea Acordului dintre Guvernul României şi Guvernul Republicii Bulgaria privind aspectele tehnice, financiare, juridice şi organizatorice referitoare la construirea unui nou pod mixt (rutier şi feroviar) de frontieră între cele două ţări, peste fluviul Dunărea, semnat la Bucureşti la 5 iunie 2000

HOTĂRÂRE nr.623 din 27 iunie 2001
pentru aprobarea componenţei nominale a reprezentanţilor părţii române în comisia mixtă pentru realizarea obiectivului „Pod peste fluviul Dunărea, la Calafat-Vidin”

HOTĂRÂRE nr.888 din 13 septembrie 2001
privind asigurarea finanţării studiilor de prefezabilitate şi fezabilitate în vederea realizării construcţiei infrastructurii conexe de pe teritoriul românesc a obiectivului „Pod peste fluviul Dunărea, la Calafat-Vidin”

HOTĂRÂRE nr.174 din 12 februarie 2004
pentru aprobarea componenţei reprezentanţilor părţii române şi organizarea activităţii acestora în Comisia mixtă româno-bulgară pentru realizarea obiectivului „Pod peste fluviul Dunărea, la Calafat-Vidin”

Descarca Ordonanta de Urgenta din 28 septembrie 2000 AICI

Descarca Nota de Fundamentare AICI

Descarca Expunerea de Motive AICI
Un articol din Adevarul de Calafat care poate fi citit aici.
Podul Calafat -Vidin ,,opera” unui social-democrat roman si a unui tar bulgar ! Fostul Prim-Ministru Adrian NASTASE si omologul sau bulgar Simeon Saxe-Coburg in anul 2004 ,au hotarat si in acelasi timp pus ,piatra de temelie pentru constructia Podului Calafat-Vidin !
Adevarul de Calafat face o scurta incursiune in timp pentru a prezenta si aminti tuturor cititorilor nostri , care au fost principalele personaje politice care au hotarat in 2004 ,constructia Podului Calafat-Vidin si care fara nicio ezitare au semnat actele necesare inceperii lucrarilor la acest grandios proiect .
…art. presa  iunie 2004, moment memorabil la Calafat-Bascov : Un pod care va lega oraşul românesc Calafat de oraşul bulgăresc Vidin va deveni complet operaţional în 2008, potrivit Primului Ministru bulgar Simeon Saxe-Coburg şi omologului său român, Adrian Năstase. Acesta va fi al doilea pod peste Dunăre care va lega cele două ţări.
Cei doi lideri au participat la o ceremonie organizată duminică (20 iunie) pentru a marca 50 de ani de la inaugurarea primului pod, în 20 iunie 1954. Acesta a fost finalizat în doi ani şi trei luni şi leagă oraşele port Ruse din Bulgaria şi Giurgiu din România. La momentul construirii acestuia, structura de 2,2 km devenea unul din cele mai lungi poduri din Europa. Premierii s-au întâlnit la jumătatea podului şi au declarat că, deşi pe vremuri construcţia aniversa „prietenia” din era comunistă, aceasta simbolizează acum calea comună a celor două ţări către aderarea în cele din urmă la UE. După ceremonie, Simeon Saxe-Coburg şi Adrian Năstase au luat avionul către Calafat, unde Ministrul român al Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului Miron Mitrea a pregatit o scurtă prezentare a proiectului noului pod . Aterizarea elicopterelor celor doi prim ministri a avut loc pe platforma fostei parcari a lui Gica Popescu unde au fost intampinati cu flori si paine cu sare de catre doi tineri reprezentanti ai Primariei Calafat ,iar prezentarea proiectului s-a desfasurat pe terasa popasului turistic Bascov, special amenajata pentru aceasta ceremonie oficiala . Năstase s-a declarat încrezător că proiectul va fi încheiat până în 2008 daca lucrurile vor merge conform planului . Saxe-Coburg şi-a exprimat speranţa că proiectul va fi finalizat chiar şi mai devreme. Potrivit agenţiei de ştiri Bulgarian News Network, costul total al proiectului este de 230 mn de euro. România a aprobat alocarea unei sume de 48,2 mn de euro pentru construcţie, iar Bulgaria a fost de acord să ofere 62 mn de euro. UE şi alţi donatori din Europa de Vest vor acoperi restul de fonduri. Săptămâna trecută, Bulgaria a declarat că va semna un acord cu Kreditanstalt fuer Wiederaufbau din Germania pentru un credit de 20 mn de euro destinat construcţiei podului Vidin-Calafat. O zecime din sumă va fi oferită sub formă de donaţie. Kreditanstalt a furnizat deja un împrumut de 470 000 de euro destinat anumitor studii tehnice legate de proiect. Potrivit presei bulgare, cincisprezece companii din Bulgaria şi din statele membre UE au înaintat cereri de proiectare şi construire a proiectului. Aproximativ opt companii vor fi selecţionate şi invitate să-şi prezinte ofertele. Anul viitor, înainte de începerea efectivă a lucrărilor, vor fi iniţiate proceduri pentru selectarea unui supervizor şi a unui evaluator al construcţiei, precum şi procedurile de selectare a unui antreprenor care să construiască infrastructura adiacentă de pe teritoriul Bulgariei. Procedura de selectare a antreprenorului care se va ocupa de proiectarea şi construcţia podului este deschisă companiilor din statele membre UE, precum şi celor din Bulgaria, România şi Turcia
PS. Anii au trecut si grandiosul proiect al Podului peste Dunare intre Calafat si Vidin a ajuns la final. Pe data de 14 Iunie 2013 inalte oficialitati ale Romaniei si statului bulgar vor sosi la Calafat pentru a taia panglica acestui mare obiectiv . Toata suflarea din aceasta regiune asteapta cu un real interes momentul inaugurarii acestui pod . Adevarul de Calafat multumeste in numele locuitorilor acestei regiuni celor doi oficiali ai acelor vremuri , dl. ADRIAN NASTASE -Prim Ministru al Romaniei si excelentei sale SIMEON SAXE-COBURG-Prim Ministru al Bulgariei in 2004 !"


PS. ADEVARUL de CALAFAT
Multumim dle. Prim Ministru pentru aprecierile dvs. si va rugam sa primiti toata stima si aprecierea noastra dar si a oamenilor de bine din aceasta zona, pentru intreaga dvs. activitate in slujba Romaniei ! Ramaneti cel mai bun in mentalul colectiv acum si pentru istorie !

Un comentariu: