. Maciorska afirmă că este inadmisibil
ca în prezent podul să fie numit în trei moduri diferite în România şi
în Bulgaria.
În România, acesta este cunoscut drept "podul Calafat-Vidin", în
timp ce în Bulgaria, unde cea mai populară denumire este "Podul peste
Dunăre-2", este numit şi "podul Vidin-Calafat". În aceste condiţii, cum
va fi trecut pe hărţi? - se întreabă Maciorska. Ea precizează că
denumirea 'Podul peste Dunăre-2' nu se foloseşte în România pentru că pe
teritoriul acestei ţări sunt mai multe poduri peste Dunăre, în timp ce
în Bulgaria până acum nu a fost decât un singur, cel dintre Giurgiu şi
Ruse.
La începutul anului, dna Maciorska a redactat o scrisoare deschisă prin care îndemna autorităţile române şi bulgare să se gândească la un nume pentru acest pod, precizând că face această propunere nu în calitatea sa de purtător de cuvânt, ci în calitate de cetăţean al oraşului Vidin. Ea a propus numele castrului roman Bononia, notând că nu ţine neapărat să fie ales acest nume, ci mai degrabă să provoace o discuţie publică în România şi în Bulgaria. Maciorska a spus că ideea a fost acceptată de autorităţile locale, dar până acum lipseşte orice răspuns din partea instituţiile centrale. Ea susţine că nu va renunţa la această iniţiativă nici după ceremonia oficială de inaugurare a podului programată pentru 14 iunie.
Reluăm integral conţinutul scrisorii deschise redactate de dna Maciorska:
'Toate obiectivele importante din lume au câte un nume. la fel şi podurile, mai mari sau mai mici. Podul combinat, rutier şi de cale ferată, în curs de construcţie între România şi Bulgaria la Calafat-Vidin merită, de asemenea, să aibă propriul nume, care să amintească generaţiilor prezente şi viitoare de gloria şi măreţia acestui ţinut.
Cel mai însemnat obiectiv istoric din zona Calafat-Vidin este cetatea "Baba Vida", ale cărei origini datează de mai mult de 2.000 de ani. Cetate înălţată pe temeliile castrului roman "Bononia", care se afla în acest loc, construit în scop defensiv - să oprească năvălirile barbare pe valea râului Timoc.
Noul pod între Calafat şi Vidin va fi un simbol modern al statorniciei şi apartenenţei europene a regiunii noastre, care a făcut faţă vremurilor şi şi-a păstrat înfăţişarea până în zilele de azi. Podul ar putea purta cu demnitate numele de "Podul Bononia" (Bononia most - BG).
Numele latin al podului va aminti şi de o altă realizare istorică remarcabilă, care datează din perioada anilor 103-105, când împăratul Marcus Ulpius Traianus construieşte peste Dunăre podul de piatră lung de un kilometru de la Turnu Severin, lângă aşa-numitele Porţi de Fier, şi când provincia Dacia este alipită Imperiului Roman - Podul lui Traian fiind opera marelui arhitect al împăratului Traian, sirianul Apolodor din Damasc. Ca un reper indirect al legăturii cu vremurile de acum 1907 ani se poate aminti şi faptul că împăratul Traian însuşi e născut aproape de Sevilia, pe teritoriul Spaniei de azi. Ţară din care vin atât proiectantul podului de la Calafat-Vidin - inginerul Antonio Martinez Cutillas, cât şi constructorul FCC Construccion.
"Bononia Bridge", pe lângă rezonanţa istorică, are şi una fonetică proprie. Numele se scrie la fel de bine atât cu caractere latine, cât şi chirilice, precum şi în arabă, ebraică, hindi, chineză, japoneză, ş.a. Ceea ce permite transcrierea lui exactă în multe limbi, fără să apară confuzii sau neclarităţi'. AGERPRES
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu